MESEORSZÁG trilógia: 2. részt Fejlődéslélektan...
Az érett személyiség jellemzője, hogy nem valami ellenében
cselekszik, hanem valamiért.
Pár napja Bagdy Emőke professzorasszony melletti kiállásból
ültem le a billentyűzet elé. Most a gyerekeinkért teszem. A gondolataimmal
Mérei Ferenc és V. Binét Ágnes pszichológusok,
klinikai-gyermekszakpszichológusok, pszichoterapeuták, meseterapeuták kiváló és
egyetemes szakmai anyagaira támaszkodom, többek között a Gyermeklélektan
tankönyvem kőbevésett, tapasztalatokon és megfigyeléseken alapuló helytálló
következtetéseire, tudományos tanaira. A könyv egyetemi tankönyv, tíz nyelvre
fordították le, így a világ összes pszichológiai tanszékén alapmű a
gyermekpszichológiában.
Néhány fontos neveléstudományi és fejlődéslélektani fogalmat
szeretnék itt röviden tisztázni, hogy világossá váljon számunkra, hogy mit
jelent az, hogy időablak van a gyermekeink fejlődési folyamatában.
Hogy ne legyen hosszú, ugorjuk át az anya-gyermek kapcsolat
korai érzelmi stabilitás bázisait, a kötődéskialakulást, az éntudat kialakulását,
az interiorizálás, azonosulás, szimulakrum, stb. fogalmi rendszereit és ugorjuk
az ötéves korhoz.
Elsőnek nézzük a heteronómia és autonómia fogalomrendszerét.
A gyermekeink erkölcsi ítéletrendszerét heteronómia, az az mástörvényűség,
egy vagy több másik ember, (szülő, nagyszülők és más rokonok, dajka, óvónő,
tanítónő és más nevelők, pedagógusok) akaratának engedelmeskedő magatartással való
azonosulás szabályozza. A gyermek kívánt viselkedését, parancsok és tiltások
rendszere hozza létre. A folyamat lényegi motivációja a felnőttel való azonosulás.
A normákat utánzással, játékos gyakorlással, együttes élményháttér kialakításával,
a felnőtt személyiség mintáin keresztüli, hasonlítás vágykielégüléssel sajátítja
el a gyermek. Mindaddig történő ismétléssel, még a heteronóm törvényrendszer,
autonómmá, belső automatizmussá, szabályzóvá nem válik. E folyamatban vannak
tudatosan átvett elemek és tudattalanul interiorizált (valamely norma
ösztönössé válása) beépült szabályzók is.
1.
SZABÁLYTUDAT ÉS ERKÖLCSI ÍTÉLET
Jean Piaget, svájci pszichológus és
ismeretelmélet-teoretikus volt az a kutató, és a munkatársi csapata, akik a
szabálytudat és erkölcsi ítélet fejlődésének törvényszerűségeit vizsgálták és rögzítették.
Megalapozva ezzel azokat a gyermeklélektani törvényszerűségeket, melyek
meghatározzák számunkra, hogy a gyermek hány éves korától beszélhetünk
egyáltalán szabály értelmező logikákról, szabályismeretről, a jó és rossz
kategorizálásáról és az ebből következő erkölcsi kategóriákról. A játékkal
összefüggő vizsgálatok azt bizonyították, hogy tíz éves korig a gyerekek
értelmezés nélkül és leginkább interiorizált tudattalan folyamatként, hellyel-közzel
támaszkodnak a szabályokra, fogalmi rendszerük tíz éves korra alakul ki, de még
ekkor sem beszélhetünk stabil normakövetésről. Hat éves kor alatt viszont nem
beszélhetünk egyáltalán tudatosan alkalmazott szabályfogalomról. Ami a
játéknorma azonosulást illeti, gyakran még felnőtt korban sem…
2.
ÍTÉLETRENDSZEREK
Piaget és társainak szabálytudat vizsgálatai azonban nem adtak
kielégítő válaszokat az átvett szabályok tartalmának vizsgálatára, ezért további
választásos és döntéses indítékháttér vizsgálatokon keresztül bizonyították,
hogy a gyerekek milyen morális szabályok mentén ítélnek. Hétköznapi eseményekből
merített rövid történeteket mondtak el a gyerekeknek, melyek mindig valamilyen
vétségről szóltak. Az irányított interjúk fókuszában az állt, hogy a gyerekek
képesek-e megítélni a cselekedetek jó vagy rossz voltát és képesek-e két egymás
mellé helyezett vétség súlyosságát rangsorolni. A különböző korosztályok
vizsgálatai azt bizonyították, hogy a gyerekek legalább hét-nyolc éves korukig a
következmény-etika alapján ítélnek. A szándékosság nem súlyosbítja és nem
enyhíti a tettet. Nem is ismerik az enyhítő körülmény fogalmát. Az öt-hat éves
korosztály ugyan használ a történetekkel kapcsolatosan norma kliséket, de nem
alkalmazza azokat. A hallott történetekre pl. a „nem szabad hazudni” heteronóm
szabályt alkalmazza, de nem ennek megfelelően cselekszik még.
Bár az életkori határokban lehetnek eltolódások, a szakaszok
jól elkülöníthetőek és a sorrendjük is sokszorosan igazolt. A kilenc évesek ítéleteiben
már a szándékos megtévesztés, becsapás is megjelenik, mint a vétkek súlyosságának
kritériuma. Innentől a szándék fontosabb tényező, mint a következmény.
Érdekes momentum kúszott be a gyerekek értékítélet viszonyába,
mert a vizsgálatban külön helyet kapott az ügyetlenség megítélése. Erre azért
volt szükség, mert a korábbi vizsgálatok azt bizonyították, hogy a kisgyerekek
az ügyetlenséget is erkölcsi szempontból ítélik meg. A kicsik az ügyetlenségből
származó kárt is véteknek tekintik és a vétek súlyosságát kizárólag az okozott
kár mértéke határozta meg. Ebben a felnőttek hatása erőteljesen érvényesül. Sok
felnőtt gyakran úgy botránkozik meg egy ügyetlenségből származó károkozáson,
mintha az erkölcsi kisiklás lenne és a büntetés mértéke is ennek megfelelő. Nemegyszer
maga a felnőtt is jobban hangsúlyozza a károkozást, mint a szándékosság hiányát.
Nyolc éves korig tehát, a gyerekek nagyobb hányadánál a károkozás mértéke lesz az
erkölcsi alap.
Az ítéletekből és a hozzájuk fűzött magyarázatokból Piaget
és tsai. azt a következtetést igazolták, miszerint az öt-hét éves korosztály
ítéletrendszerében a vezérlőelv a legfőbb kötelesség és engedelmesség, a
szófogadás a felnőtteknek. Amit a felnőtt előír, azt a gyereknek kötelessége
végrehajtani. A vétek, a hibáztatandó, a „csúnya cselekedet” az
engedetlenséggel kezdődik. Ez az erkölcs megfelel a gyermek valós társadalmi
helyzetének. Mintája a gyerek viszony a környezetéhez, léte a felnőttől függ,
biztonságának feltétele a felnőttnek való feltétlen engedelmesség.
A heteronómia egy másik jellegzetessége az, hogy a szabályokat
betű szerinti értelmükben fogja fel a gyermek. Mint volt is róla szó, a gyermek
hét-nyolc éves koráig nem ismer méltányosságot, nem ismer enyhítő körülményt,
nem tud árnyalni. Feketén-fehéren gondolkodik, ami nem igaz, az számára hazugság.
Ha péknél az óriáskifli nem óriási, csak nagy, akkor az hazugság. Az eltérés az igazságérzetének a tapasztalatai alapja.
Azonban amit egy függőviszonyában állít neki a felnőtt, (szülő, családtag, pedagógus) azt viszont a felnőtt akaratának megfelelően, vagy abszolút igaznak, vagy abszolút hazugságnak tekinti. Mindannak amire van saját tapasztalata és saját fogalmi képe is, annak viszonyában azonosul a felnőtt állításaival. Gyakran ugyanazokat a túlzásokat ismerjük fel a gyermek elbeszéléseiben, amelyeket a dominancia viszonyban lévő felnőttektől hall.
Egy területen azonban
mindent abszolút igazságnak tekint, nem mérlegel, mert sok szimbólumra vonatkozóan
nincs saját képe, saját tapasztalata. Ez a mesék világa. Mindent, amit a
mesékben a felnőttektől hall, abszolút igazságként fogad el. A mesékkel szemben
a gyerekeknek nincs kritikai érzékük.
ÉS… A mesék kondicionálnak. Nem ismerek olyan kisgyereket,
aki egy mesét csak egyszer szeretett volna meghallgatni, akkor sem, ha mesében
voltak számára kiemelten félelmetes momentumok, szereplők.
Nagyjából kilenc-tíz éves kortól kezdve, - egyénenként és
nevelői légkörtől függően több éves eltolódás lehetséges – egy más fajta értékítélet
is egyre inkább megjelenik a gyerekek erkölcsi fogalomrendszerében. Ez az autonóm
erkölcs, amikor a szabályt nem engedelmességből, hanem belátásból kezdi el
követni a gyermek. Az ítéletalkotásnál elkezdi mérlegelni a méltányosságot, az
enyhítő körülményeket és a szándékot is. A korosztályi csoportokban a
csoportnormáknak való megfelelés és a szolidaritás háttérbe szorítja az
engedelmességet és a függőséget.
Magyar pszichológusok, Márton Imre és Hunyadi György
fogalomazonosulás és társadalmi tájékozódás vizsgálatai megmutatták, hogy a gyerekek
társadalmi tájékozódáshoz szükséges ismereti verbális szinten ugyan már tizenegy-tizenkét
éves korban megjelenhetnek, de a fogalmakat jól alkalmazni, azokat kontextusba helyezni
és stabilan eligazodni a fogalmi rendszerekben csak tizenhárom-tizennégy éves
kortól képesek. Esetenként még ekkor sem.
Konklúziók…
Bár erről nem írtam egy sort sem eddig, de most megteszem…
I.
A gyermek a szeretetmintákat, empátia és tolerancia
mintákat csak és kizárólag – kiegyensúlyozottan és a korának megfelelően,
lassan és folytonosan kondicionálva, stabil és autonóm személyiségé érve - szeretet,
empátia és tolerancia kapcsolatokból, ismétlő és értelmező másolással képes
elsajátítani.
Szeretetet, empátiát és toleranciát a
következő három mintafelületből tanulja. Jó esetben…
- A szülő, hogyan szereti önmagát, mennyi empátiát képes kifejezni akár önmaga iránt pl. megbocsátás formájába, mennyire toleráns önmagával szemben. Ma tömegével látunk tükör előtt síró testképzavartól szenvedő, önmagukat el nem fogadó szülőket… Önvádló, önostorozó szülőket. – Ilyen estben súlyosan sérül a minta.
- A szülő, hogyan szereti a társát, hogyan képes empátiát kifejezni iránta, mennyire toleráns a társával szemben? Ma, amikor a házasságok és a gyermeket vállaló egyéb kapcsolati formák nagyobb hányada zárul súlyos válságba torkolló válással, könnyen el tudjuk dönteni, hogy mennyire sérül ez a minta.
- A szülő, hogyan szereti a gyermekét, hogyan képes empátiát kifejezni iránta, mennyire toleráns a gyermekével szemben? Ma, amikor százból minimum kilencven szülő képes telefonnal a kezében végig ülni egy játszóteres kényszerű félórát, vagy egy vacsora közben szociális médium oldalakat lapoz az érzelmi és figyelmi ráhangolódás helyett, akkor ugyancsak könnyen el tudjuk dönteni, hogy mennyire sérül ez a minta.
Amikor a szeretetnek, empátiának és toleranciának a legfőbb
forrása, a család nem képes ezeknek a képeségeknek a stabil megalapozására,
akkor hogyan várjuk el annak a pótlását a mesék világától? Illetve a hogyant
értem, hiszen a mesék nem váltanak ki kritikai attitűdöt a gyerekeinkből… Itt
van a vakfolt a rendszerben. Ezen a vakfolton keresztül bármi bevihető a gyermek
tudatába. A miért azonban sokkal lényegesebb kérdés. Hiszen nincs olyan gyermek,
aki egyészséges felnőtté nőve még hinne a sárkány létezésében a királyfiak
csókkal halálból ébresztő képességében… Akkor miért gondoljuk, érezzük
tudattorzító garanciának, hogy a gyerekként programozott széleskörű tolerancia majd
maradéktalanul a felnőtt jellemzője is marad? És ha nem?
Ha viszont a családmodell a mintaközvetítés szempontjából
jól operál, akkor meg minek is van szükség más, érzékenyítő forrásokra? Nem inkább
a család nevelő képességét kellen segítenünk, hogy magas érzelmi
intelligenciával bíró utódokat tudjon nevelni? Bízzunk abban, hogy az így felnővő
újabb generációk majd élnek azzal a szabadsággal, hogy eldöntik mely
helyzetekben kell toleranciát mutatniuk bármely embertársuk irányába.
Érzésem szerint itt a nézeti differencia az egyetemes és/vagy
a megkülönböztető, pozitív diszkriminancia alapú tolerancia közötti
különbségtételen van. Ma a toleranciát elváró csoportok megkülönböztetett, a
társadalom más halmazai fölé emelő, vezeklő toleranciát várják el. Nem érik be
kevesebbel…
II.
A taglalt mesekönyv szimbólumrendszere nem spanyolviasz,
nem hiánypótló mű. A mesék világa mindig is magában foglalta azokat a
szimbolikus szereplőket, történéseket, érzelmi megéléseket, amelyekkel a gyerekeink
számtalan mesén keresztül, elfogadóan, toleránsan és szeretet vezérelten
azonosulni tudtak a szereplőkkel, helyzetekkel. Hüvelyk Matyitól kezdve, Süsün
át, a Négyszögletű kerek erdő teljes társulatáig, vagy Micimackó világáig. De nevelt
bennünket a kis Bicebóca és Hét krajcár szívet tépő története is. Napestig tudjuk
sorolni az empátiára építő meséket.
Hiányzik belőle a szexuális orientáltságból fakadó másság
halmaza? Igen, mert a gyermekeinknek, akik heteroszexuális kapcsolatok működés
modelljeiben nőnek fel, nincs ilyen tapasztalati mintája és ezeket a tartalmakat
nem is tudják a saját életük vonatkozásában, a kamaszkor előtti, a nemiérés
szempontjából alvó életkorban, kontextusba helyezni. A más vonatkozásban
empatikus gyerekeink nem lesznek elkésve, ha egy érettebb értelmezési állapotban
fordulnak a már megalapozott érzelmi intelligenciájuk társas kompetenciáival a
más szexuális orientációjú társaik felé.
III.
Nem ismételnem önmagam, a gyerekeink fogalomazonosulás
és társadalmi tájékozódás szempontból, valamint integratív személyiségvédelem
szempontjából, személyes minta hiányában, kamaszkor környékén válnak csak először
alkalmassá a téma megfelelő, nem bántóan önvédő megítélésére, ilyen orientációjú
társaik elfogadására és egészséges, nem kirekesztő csoportdinamikák kialakítására.
Ehhez a mostani agresszív érdekképviselet nem ad stabil minta alapokat.
IV.
Mi felnőttek sem vagyunk érettek a téma helyén
történő kezelésére. A lobbi, az nem szakmai párbeszéd. Szaktekintélyek
ignorálása, nem szakmai párbeszéd. Önreflexió nélküli indulati projekciók, nem
nevezhetők szakmai párbeszédnek. A kognitív disszonancia, bármely konfliktus koalíció
részéről, pont az egymás megértését megalapozó szakmai párbeszédet gáncsolja el.
Legalább az érintettek nőjenek fel előbb a téma asszertív
képviseletéhez. Mert ami most zajlik az éretlen manipuláció. Sajnos.
Forrás: Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes, Gyermeklélektan
Megjegyzések
Megjegyzés küldése