TIBET – AZ ARC 1.
Kínában van egy fogalmon, amit csak suttogva lehet kimondani, és ha elhangzik, mindenki beleborzong. „Elveszíteni az arcot.” Ami annyit jelenti, megszégyenülni és megsemmisülni. A kínai közösségi kultúra oly jellemző, domináns szorongásáról van szó. A kirekesztődésről, az ítéleten alapuló szegregációról, arról, hogy valaki egy társadalom, csoport perifériájára szorul, mert a közösség ítélete szerint elveszítette az értékességét, becsületét, büszkeségét.
A kínai társadalomban sok ezer éven át a legkeményebb
büntetés a nyilvános megszégyenítés volt, az ARCELVÉTEL, amikor a közösség
látványos és megalázó rituálé által kivetette magából és megtagadta azt, akiről
úgy ítélkezett, nem érdemes már arra, hogy a csoport tagja legyen. A rituálé az
évszázadok során változott, a települések középpontjában felállított
szégyenkalodáktól, szégyenoszlopoktól a száműzetésen át, a pellengérre
állításig, ahol is a csoport minden tagja leköpte, durva szitkokkal illette a
kitaszítottat és az utóbbi évszázadban annak minden családtagját is.
A számkivetett lét egyenlő volt a lassú agóniával és az
egyén számára a lemoshatatlan ítéletek és szégyen magánya fájdalmasabb és
borzasztóbb volt a halálnál is.
Sok évszázadon át kondicionálódott a szorongás az emberekben
generációról generációra. Az ignoráltságtól és perifériára szorulástól való
félelem gyökerei nagyon mélyre nyúlnak és újra és újra táptalajra találnak. Sok
helyzetben még ma is nagyon kínosan ügyelnek a kínai emberek arra, hogy
elkerüljenek minden olyan szituációt, ami feszültséggel jár, és amiben a megítélhetőségük
nem feltétlenül egyértelműen pozitív.
Ilyenkor hangoznak el a kínos mosollyal palástolt „Welcome To China!” -
klisék, kompenzálva annak lehetőségét, hogy az arc bármilyen mértékben is elveszhet.
Ilyen előzmények után megélni azt, hogy valaki értünk
felvállalja annak kockázatát, hogy elveszíti az arcát, felbecsülhetetlen értékű
gesztus és hatalmas emberi lélekre vall.
Tibet, azaz a VILÁG TETEJE (tibeti:བོད kínai nyelven: 西藏 pinjin: Xīzàng) az átlagosan 4900
méter tengerszint feletti magassággal a Föld legmagasabban fekvő területe, hegyvidéki
és fennsíki terület Belső-Ázsiában, a tibeti nép otthona.
Tibet történelme viharos. Többségében független szakaszai, főleg
a kínai császárságok és mongol törzsek hódító és bekebelező törekvéseinek estek
áldozatul. Történelme során számtalan időszakban a tibeti társadalom törzsi
szerkezetéből fakadóan, felaprózódott, kisebb királyságokra, hercegségekre
tagolódott. Ennek következtében ilyenkor elveszíttette az egységében rejlő
erőt, ami egy újabb behódolási időszak eljövetelét jelentette. A tibeti nép vére sokszor áztatta a nyugat-keleti
irányban a Pamírtól a Szecsuáni-medencéig, észak-déli irányban a Tarim-medencétől
a Himalájáig terjedő területet.
A tibeti nép, ha van ilyen egységes népcsoport egyáltalán, eredete
bizonytalan. Valószínűsíthető, hogy a Han-kori kínai forrásokban szereplő kiang
népcsoport, amely a Kukunor vidékén élt lovas-nomád életformában, és főleg
állattenyésztéssel foglalkozott (ló, juh, kecske, jak tenyésztése),
azonosítható a tibetiekkel.
Az elmúlt évszázadok során a tibeti magasföldi puszták népei
számtalan összetűzésben harcolták meg területük függetlenségét. Védő, hódító
portyáik során főleg han kínaiakkal, mongolokkal, dzsungárokkal, huj, ujgur,
kazak, csuang törzsekkel, álltak hadban és néha keveredtek is.
Tibet a maga 2,5 millió négyzetkilométerével az 1950-es
évekig többé-kevésbé képes volt megőrizni a függetlenségét, ekkor viszont a
terület zöme a Kínai Népköztársaság részévé vált, és Tibeti Autonóm Terület
néven a kínai kormány fennhatósága alá került. Napjainkban a Kínai
Népköztársaság kormánya és a Központi Tibeti Adminisztráció továbbra sem ért
egyet abban, hogy amikor Tibet Kína részévé vált, az mennyire felet meg a
törvényességnek és nemzetközi jognak. Miután az, hogy mi minősül tibeti
területnek napjainkban is komoly vita tárgyát képezi, így sem Tibet méretét,
sem a népességét nem könnyű meghatározni.
Az viszont tény, hogy sem Tibet régmúlt, sem az újkori
történelme nem alapozott meg jószomszédi viszony Kínával. A Tibeti Autonóm
Területen a kínai ember nem szívesen látott vendég.
Tibet és Kína viszonyára folytonos erődemonstrációk
jellemzőek. Az irányításért folyó harc apró hétköznapi megnyilvánulásai, a
kínai és tibeti emberek mindennapjaiban is tetten érhető dominánsan jelenlévő
feszültségszintet jelentenek. 2011-ig, az akkor a világi tisztségéről önként
lemondott Dalai Láma hangsúlyosan képviselte a világ felé Tibet függetlenségi
törekvéseit, a Tibeti Autonóm Terület irányításával együtt. A Lámához lojális
Buddhista közösségek, szerzetesrendek, iskolák, Buddhista szellemi központok, a
maguk módján és eszköztárával szálltak be ebben a kiapadhatatlan szabadságvágy
által mozgatott, többnyire”békés” vagy egyoldalúan véres harcba.
Ennek eredményeképpen ma Tibet jelentős része látogatási zár
alá került. A külföldiek beutazási tilalma, a helyiek lakhelyelhagyási tilalma
szinte a teljes Nyugat-Tibeti régióra jellemző.
Ezen tények ismeretében a mi kedves, bátor és talpraesett Mr.
Lee-nk, északi irányú utat tervezett meg nekünk és úti célunkul kijelölte a
szomszédos Qinghai tartomány Xiahe városában található Lambrang Buddhista
Monostort és gelug iskolát.
Mélyen, a tibeti régió belső vidékére utazni külföldi
embernek nehéz. Főleg autóval és az útját úgy tervezve, hogy a szórványosan
lakott végtelen fennsíkon ne legyen kiszolgáltatott, még nehezebb. De ami legnehezebb, kínaiként utazni ezen a
vidéken.
Eltökéltség, az irányunkba mutatott lojalitás és végtelen
alázat kell hozzá. A mi Mr. Lee-nk egy kivételes ember. Értünk, értem, hogy
eljussak egy Buddhista kolostorba a remélt áldásért, képes volt felvállalni
számtalan, feszültségekben bővelkedő helyzetet. Képes volt kockára tenni az
arcát. Képes volt felülemelkedni történelmi feszültségeken, fájdalmakon,
sérelmeken. Képes volt az érdekünkben hatékonyan és asszertívan átsiklani
előítéleteken, ítéleteken, bántó reakciókon.
Mr. Lee tanult, művelt ember. Érzékeny, de nyitott. Valami számunkra megfoghatatlan oknál fogva
helyet szorított nekünk a szívében, és ha egyszer egy kínai ember kijelöl neked
egy helyet a szívében, az örökre szól és visszavonhatatlan.
Valahol messze az otthonunktól az oda úton, egy hatalmas
fennsík, a semmi közepén, egy aprócska település út menti poros kifőzdéje
előtt, térdig mocsokban és szemétben álltunk. A kecske, jak és birkaszart már
nem is kerülgetve, Mr. Lee a következőket mondta nekünk, „Ide csak titeket
mertelek elhozni, más népeket, nemzetet nem. Tudtam, hogy ti magyarok
céltudatosak vagytok, ismerem a történelmeteket, a kitartásotokat, azt, hogy
nincs olyan nehézség, ami miatt ti megtorpannátok. Nagyon erősek vagytok, és
bátrak. Mindenkit elfogadtok és tiszteltek. Itt más európai ember sokkot kapott
volna, ők nem is vágynak Tibetbe, vagy nem ilyen módon. Nem hajlandóak ilyen áldozatokat
hozni azért, hogy megismerjék ennek az országnak a legszebb területeit. Ők csak
felülnek egy repülőre és pár óra alatt ott vannak egy tibeti városban, ahol
eltöltenek egy-két napot. De őket leginkább csak a modern Kína érdekli, a
felhőkarcolók, a pénz, a Hilton, Intercontinental, Kempinski szállodák világa
és Kínában is Argentin steaket akarnak enni. Tisztellek benneteket! Köszönöm,
hogy megmutathatom nektek az igazi Tibetet! …de ti ismeritek ezt a vidéket,
hiszen valahonnan, innen mentetek el.„
Meghatottan álltunk e szavak súlya alatt.
Körbenéztünk, a végtelen pusztát átszelő patak sebesen
futott a havas hegycsúcsok felé.
..és a föld tényleg
tele volt állatürülékkel, de ez a legtermészetesebb elemévé vált a bennünket
körülvevő valóságnak, és a kék égen ott körözött kitárt szárnyakkal egy
gyönyörű, hatalmas sas. A szél fújta a hajunkat, az éppen serkenő zöld fű illatát
hozta magával. Belenéztünk a végtelenbe és szabadnak éreztük magunkat. Van, ami
a léleknek sok száz generáció emlékén át egyszer csak ismerőssé válik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése