MESEORSZÁG trilógia: 3. rész. Kórós segítői attitűd – Helper syndroma
https://www.youtube.com/watch?v=TwuIi2zWofo&feature=emb_title
Kórós segítői attitűd – Helper syndroma, avagy akinek van egy kalapácsa a világot szögnek fogja nézni....
A Helper Syndroma klinikai képét először az 1970-es években a
német pszichoanalitikus, Wolfgang Schmidbauer írta le a „Hilflose Helfer”
(Tehetetlen segítők) és a „Das Helfersyndrom” (Helper-szindróma) című
könyveiben.
A szerző kijelentette, hogy a szindróma különösen az olyan
szakmák segítő foglalkozást hivatásként művelőire vonatkozik, mint az orvosok,
a szociális munkások, pszichológusok és más terapeuták, vagy a kórházak, egészségügyi intézmények ápolószemélyzete. A témában végzett későbbi
pszichológiai vizsgálatok azonban azt bizonyították, hogy ez a tünetegyüttes nem
korlátozódik csak és kizárólag a segítő szakmai csoportokra. A szindróma jellemzői
minden társadalmi csoportban megtalálhatók.
A segítő szindróma által érintett személyek általában
sajátos személyiségjegyeket mutatnak:
·
Súlyos személyes, magánéleti problémáik vannak,
de a saját érzéseik és szükségleteik észlelésében és kifejezésében gátoltak;
·
Emellett általában a szupererő és kompetencia, valamint a sérthetetlenség képét mutatják önmagukról;
·
Mindig mások igényeire összpontosítanak, önmaguk
nehézségei, problémái megoldása helyett;
·
A segítő tevékenységük függőséggé válhat.
·
Gyakorta tűznek a zászlójukra olyan jó ügyet,
amelyben a saját magánszférájukban elakadást mutatnak, nincs
önérdekérvényesítésük vagy asszertív önvédő kompetenciáik.
A segítő szindróma tipikus tünetei:
·
Mindig van magánéleti elakadás, amelyet a segítő
úgy kompenzál, hogy minden elképzelhető helyzetben erősnek és hozzáértőnek
mutatja önmagát;
·
Nem mutat gyengeségeket;
·
A saját gyengeségét joggá formálja, vagy
szándékos választássá, esetleg könnyen viselt problémává, de leginkább elfedi,
még tudja.
·
Ha valakinek segítségre van szüksége, azonnal rendelkezésre
áll, hogy támogatást nyújtson;
·
A saját problémájában gyakorta válik "szakértővé";
·
A segítség nyújtás és a segítség fogadó készség között
nincs egyensúly;
·
Képtelen nemet mondani;
·
Nem veszi figyelembe a saját határait és
szükségleteit;
·
Nagyon igyekszik nélkülözhetetlenek lenni;
·
Olyan személyekre is rákényszeríti a
segítséget, akiknek valójában nincs segítségre szükségük, vagy az ő támaszára;
·
Rézben vagy egészben a saját világképét,
problémalátását projektálja a partnereire.
·
Hálát és elismerést vár az erőfeszítéseiért. Nem
érti azok elmarását és megbántódik a viszonzatlanságoktól.
·
Képtelen a saját helyzetének objektív
szemléletére. Erős kognitív disszonanciával éli meg a problémás helyzeteit.
Hogyan alakul ki a kóros
segítői attitűd, a segítő szindróma?
A pszichoanalitikai vizsgálatok
eredményei azt mutatják, hogy a szindróma eredete kora gyermekkorban gyökerezik.
Sérül a szülő-gyermek kapcsolat érzelmi biztonságot nyújtó, támogató
atmoszférája. A szülők nem veszik figyelembe a gyermekük alapvető érzelmeit és
szükségleteit. Tettorientált nevelési attitűddel nevelnek és a szülő csak akkor képes
érzelmeket kifejezni a gyermeke iránt, akkor érvényesül a lojalitása és
támogatása, ha a gyermek megfelelő, elvárt teljesítményt és eredményt mutat. Az
eredményesség és az elvárt teljesítmény elmaradása esetén a szülő kritikus, nem
ritkán büntető. A nevelés fegyelmezési szerepe minden más fölé nő. A szeretet
tehát a teljesítmény függvénye, annak elmaradásával kikapcsolható. Ez komoly
biztonság töréseket hoz a gyermek életében, olyan kínzó gondolati világot
teremt, aminek a belső párbeszéde állandó önmegkérdőjelező, önbüntető, alacsony
önértékelésű sémákkal van tele és dominánsan kudarckerülő magatartással.
Ennek a szülői szeretetlen magatartásnak oka lehet a szülő saját, alacsony érzelmi intelligenciája, a társas kompetenciák területén mutatott alacsony képességhalmaza, saját önbizonytalansága, vagy erős, érzelmileg hideg, de szabályozó hatalmi minta, amit módosítások nélkül tovább visz a következő generáció nevelésében.
Oka lehet a gyermek valamely tulajdonsága, amelyet a szülő hiányosságként, frusztrációként, kudarcként él meg.
Bármi is az ok az érzelmileg sivár szülő-gyermek
kapcsolatra, ennek következtében a gyermekek, akik majd a segítő foglalkozást
választó felnőttekké lesznek, nagyon alacsony önértékeléssel rendelkeznek és
merev elvárásokat alakítanak ki önmagukkal szemben. Ennek kompenzálására
igyekeznek promocionálisan és transzparensen is „jó emberré” válni, hogy
egyszer végre kiérdemeljék a szülői elismerést és elfogadást. Ennek rendelik alá az egész életüket.
Lényeges momentummá válnak az
életükben az olyan belső parancsok, mint:
„A szüleim is mindig azt
mutatták, hogy nem vagyok szerethető ember.”
„Kevés vagyok a normák szerint
élők világában. Csak a hozzám hasonló sorstársaktól várhatok empátiát és
elfogadást.”
"Csak akkor vagyok jó, ha
figyelmen kívül hagyom az érzéseimet!"
"Rossz ember vagyok, amikor
tiszteletben tartom a saját igényeimet!"
Majd, jön ennek a kompenzálása...
„Nem kevesebb, mint a világ, a
társadalom egésze, mindenki fogadjon el, szeressen, tiszteljen, mondja azt,
hogy többet érek mindenkinél.”
Pedig ez a történet a szülőkre, a
közvetlen „szeretet-forrás” szerepű körre és az érintett sérültekre tartozó,
rendezést kívánó diszfunkció.
Ha mégsem történik változás…
A segítő szindrómában szenvedők
tipikus, teljesítménykényszer és szerep-sikerkényszer okozta önkizsákmányolása, hosszú távon kimerülést, depressziót és kiégés kockázatot hozhat. Törvényszerű
a burn out folyamat elindulása.
Személyes…
A krízisintervenciós szakterületre
a nagymamám öngyilkossága, a mentális egészség megőrzését támogató professziók
felé, az életem más aspektusai, a saját gyermeklétem szülőviszonya terelt. A
pályámat erősen átszőtte a kóros attitűdből táplálkozó motivációk sokasága. Soha
véget nem érő folyamattal, harminc év kemény öntanulással, pszichoterápiás önmunkájával,
szupervíziók támogatásával, mára többé-kevésbé gyógyult és nagyon sokat tapasztalt
segítő szindrómásnak nevezhetem önmagam. És mint olyan, aki már rongyosra
taposta ezt a cipőt, kellő empátiával viseltetve mutathatok rá azon embertársaimra,
akik még a tükör közelébe sem merészkednek jelen állapotukban.
Más forrásokból táplálkozik a
megítéltetésünk alapja, én a „létezésem okán” és a teljesítmény viszonyaimba
voltam mindig az elvárt piros léc alatt, a csatolt filmben szereplő ön-terápiás
meseírók, a szexuális orientációjuk, gender identitásuk okán lógtak ki a
családi normalitás halmazából, mint zavaró elemek. De az életútjaink nagyon
hasonló kanyarokon keresztül gubancolódtak. Én megtaláltam a segítő szakmám
gyógyító, támogató, elfogadó és feltételek nélkül szerető, megtartó erőit. És
egy családot, ahol minden hozott mintám korrigálhattam.
Ők még nem mernek szembenézni az
állapotukat formáló belső forrásszükségletekkel. Még magával a problémával sem.
A szubkultúra nyomása, hogy a problémát emeljük be a normalitás halmazába és szűnjön
meg a deviánssá címkézése, megakadályozza őket az életük generális fékező erejének
megnevezésében. Az LMBTQ halmaz most veszi el tőlük a „betegségtudatukat”. Nem a
szexuális orientációjuk teszi őket beteggé, hanem annak lelki megélései. De a "probléma forrástudata" nélkül nem hozhat a jövő sem számukra "gyógyulást".
Azt hiszik, ha a társadalmat
teszik elfogadóvá a plasztikus gyermeki tudatba táplált tolerancia garanciákkal,
akkor önmaguk vonatkozásában megbocsátásokat, feloldozásokat, ítéletmentességet
és egészségesebb lelki állapotot teremtenek. És valami kompenzációt, ami a
családi viszonyaik emészthetettlenségét fájdalommentesebbé teszi.
Ez tévedés.
Két évtizeddel ezelőtt paradigmaváltás
történt a nemi önazonosság zavar pszichiátriai kórképek pszichoterápiás protokolljában.
A terapeutákat általánosítva meggyanúsító, stigmatizációs vádak hangzottak el,
egyre nagyobb teret hódított az újhullámos dogmarendszer, miszerint a biológiai
nemi determináltság meghaladott téveseszme és a gender választási jog,
önazonossági szabadság és döntés.
Így az addig terápiás
kapcsolatokban támogatást, fesztelenítést kapó és ítéletmentességet, feltétel
nélküli elfogadást megélő páciensek szakmai segítség és támogatók nélkül
maradtak.
Ma az utca a segélykérésük
helyszíne, az élettémájuk csupán jogalap és a szintén involválódott
szubkultúrális támaszokban kapaszkodva, egyre frusztráltabbá és agresszívebbé
válnak az érdekérvényesítési törekvéseikben.
A csatolt kisfilm szereplői
önmaguk vallanak a mesekönyv öngyógyító motivációs szándékáról, terápiás
voltáról, amiben a gyerekeinket kívánják bevonni, mint tiszta elfogadó közeget,
hogy az ő segítségükkel teremtsék meg mindazt a jövőbeni toleráns közeget,
melyet a saját személyes életterük, beleértve a családjukat is, nem képes
számukra biztosítani. Ez nem más, mint a rendezetlen személyes viszonyaik rendezési
vágyának kiterjesztése. Projekció és reakcióképzés. Valódi megoldás helyett, lelki
elhárító mechanizmus.
Tévút.
Addig, még dogmák uralják ezeknek
az embereknek az életállapotát, esélyük sincs kitörni az áldozati szerepükből. Nem
azért, mert a társadalmon nem elég elfogadó, hanem azért, mert a stigmatizáló kliséket
maga a szubkultúra tartja a fókuszukban és az életük nehézségei nem a
társadalmi kirekesztettségből, sokkal inkább a diszfunkcionális családi
viszonyaikból származnak.
Sajnos a gender ideológiára
nyitott társadalmakban senki sem végez olyan kutatást, amely azt célozná meg
megvizsgálni, hogy a társadalmi nyitottság meghozta-e a családon belül tépődött
sebek gyógyulását? A deviancia normalitásnak való renominációja meghozta-e a
kívánt személyes síkú megbékéléseket?
Nincs ilyen kutatást, mert a már „normális-nak nevezettet”
pusztán a vizsgálattal is újra stigmatizálnánk és a végén még kiderülne, hogy nem
volt igaza az új világ megteremtőinek.
Ezzel részemről, mindent elmondtam a
Mindenki Meseországáról. Mert a címszó végtelenül beszédes… Halljuk meg, amit mond.
Ha a deviancia nem válhat normalitása az sem baj, ha normalitást tesszük deviánssá...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése