Szubjektív
Általában a kályhánál szoktam kezdeni, hogyha egy témát komolyan veszek.
Ilyenkor hosszú okfejtés következik. Most sem lesz ez másként.
A pedagógus sztrájkról fogok írni.
Saját értékrenden átszűrve a történéseket. A
szemüveg szubjektív. Ezúttal is fenntartom a tévedés jogát.
Fogunk e valaha is szembenézni a biológiai valóságunkkal? …és annak megfelelően, tudatosan alakítani az életünk és elfogadni, hogy időszakos, ciklikusan visszatérő biológiai hiányosságokkal és alkalmatlanságokkal élünk együtt?
Vagy mindezt továbbra is sértőnek tartva önmagunkra nézve, kárhoztatjuk
a világot, mert észre meri venni hormonális esendőségünk?
„…amikor egy alkalommal a Yale egyik oktatója ismertetett
egy állati viselkedéssel foglalkozó tanulmányt, feltettem a kezem és
megkérdeztem, hogy milyen eredményeket talált a kutatás a nőstények
viselkedésére vonatkozóan. A professzor úr félreseperte a kérdésem, mondván: „Soha
nem alkalmazunk nőstényeket efféle kutatásokban, mert a menstruációs ciklusuk
csak összezavarná az eredményeket.”
Dr. Louann Brizendine
amerikai tudós, neuropszichiáter, agykutató
Igyekszem egyes szám első személyében írni erről a világot
befolyásoló menstruációs ciklusról.
…és, hogy hogyan jön ez a pedagógus tüntetéshez, hamarosan kiderül majd.
DE azt azért előrevetítve érdemes tudnunk, hogy ez az egyetlen olyan biológiai alapvetőség, amiről mi nők semmilyen
élethelyzetben nem tehetünk, miközben ez fogja meghatározni minden
viselkedésünket az életünk során. A biológiai állapotunk gerenrálta érzelmi inpulzusokról ugyan nem tehetünk, de a felttes én önkontroljának nem használatáról már igen.
Amióta elértem a nemi érettségem, minden hónapom, a várandóság
időszakának kivételével, a következőképpen zajlott. Az menstruációtól az
ovulációig eltelt két hétben maga voltam a megtestesült báj, kellem és a tündéri,
simulékony, együttműködő személyiségem egy pillanatra sem kapott kérdőjeleket. Az
ovuláció napjaiban a csúcsra járattam a kommunikációt, rengeteget beszéltem, nyitott
voltam és elfogadó, pozitív, motivált és mindenre képesnek éreztem magam és
szerettem a tükörképemet. Majd ez, az ovuláció másnapjától homlokegyenesen
megváltozott és minden nappal erősebbé vált a penészvirág állapot, a befelé fordulás,
a morózusság, a depresszív epizódok, az erőből cselekvés, a báj elvesztése. Majd
a premenstruációs napokban az önelviselés is nehézzé vált.
Nem, én nem tettem tönkre ezzel a környezetem életét, mert
azt szocializáltam, hogy ne legyek soha senki terhére, de akár tehettem is volna.
Azt hiszem, nagyon sok férfi, a nőkkel szemben, a pólusos női
habitussal, attitűdökkel és viselkedéssel kapcsolatosan megfogalmazott értetlensége
ezen a hormonális, biológiai valóság bázison alapul.
A női egyedek hormonális kiegyensúlyozatlansága annyira
szembeötlő, hogy tudományos kutatásokban a tudósok mellőzik a nőstény egyedek alkalmazását
és megfigyelését.
Az emberi fajnál ugyanis a nő ciklikusan a hónap egyik felében
kiemelkedő teljesítményre képes, kifogástalanul végzi a munkáját, értelmes,
logikus, pozitív, elkötelezett, produktív és optimista, majd jön a hormonális
villanykapcsoló és ugyanez a nő változást él meg az agy hormonális szintjében,
és reményvesztetté válik, keserűvé, jövőtvesztetté, heves érzelmekkel utálja
önmagát és az indulatait nehezen kontrollálva, az érzelmi állapotát gyakorta
projektálva környezetére, zuhanórepülésbe viszi a kreatív alkotóerejét.
…és mindeközben a nő valóságképe is hétről hétre változik. Akár
nagyon irreális és radikális változást is képes mutatni. Talán nem túlzás, de a
női egyedek értékrendjét, világmeglátását, értékelését, vágyait és céljait is, az aktuálisan
jelen lévő hormonjainak viselkedés-generáló funkciói határozzák meg.
…és akkor arról nem is érdemes tudományos elkanyarodást
indítani, hogy a férfi és női agy mennyire más utakon reagál a
stresszhatásokra.
„A pedagógusok nemek szerinti megoszlása tovább tolódott a
nők javára. A nők aránya a szakképzett pedagógusok között 74 százalékról 82
százalékra nőtt 1992 és 2001 között. Az alapfokú oktatásban 85,4 százalékról 88
százalékra, a középfokú oktatásban pedig 46,9 százalékról 61,1 százalékra. A
nők arányának növekedése a pedagógusok között tehát főleg a középfokú
oktatásban volt jelentős. A nők arányának növekedése mellett – nemzetközi
összehasonlításban – az arány szintje is magasnak tekinthető. Az OECD-országokban
2000-ben az alsó fokú oktatásban dolgozó tanítóknak 77,6, az alsó középfokú
oktatásban dolgozóknak 64,7, a felső középfokon dolgozóknak 50,3 százaléka volt
nő (OECD, 2002).” Forrás: https://ofi.oh.gov.hu/pedagogusok-osszetetelenek-valtozasa
Van néhány számomra
megbocsájthatatlan pontja a pedagógus tüntetéseknek:
1.
Az első és legfontosabb, a minta
teremtés. Milyen mintával szolgál a felnövekvő nemzedékek számára az indulatból
kommunikáló, utcán őrjöngő, minősíthetetlen performanszokkal önmagának pillanatnyi,
inkább megrökönyödött figyelmet követelő, nívótlan és minden párbeszédet nélkülöző
megnyilvánulások? Aligha tudom megbocsájtani azt az érték devalválást, amit a
saját életükön túl, a gyerekeink lelkében, szellemében és értékrendjében tesznek.
Azt közvetítik a gyerekeink számára, hogy a vitákat az utcán, kétes koalíciókat
teremtve, ordibálva, mocskolódva, a másikat címkézve, lealjasodva kell
folytani. Nem ész érvekkel, nem érdeket képviselve, nem higgadtságra és
objektivitásra, együttműködésre törekedve, hanem az indulatokat szabadjára engedve,
sőt generálva, minden hidat felégetve. Szóval, ez számomra megbocsájthatatlan.
Kútmérgezés.
2. Ha én valakitől együttműködést, támogatás, azonos
szemmagasságban történő kommunikációt várok el, azt, hogy akceptálja a
kéréseimet, támogassa a törekvéseimet, és kiszolgálja a szükségleteimet, akkor nem
aggatok rá dehonesztáló jelzőket, nem mocskolom, ütöm, rúgom, vágom, ahol
tudom, hanem megtisztelem azzal, (önmagam is) hogy olyan kommunikációt
folytatok, amely mindkét fél szellemi színvonalához méltó. Megoldásokra
törekvő. Együtt gondolkodó. Gondolkodó.
3.
Mind tartalomban, mint a külső megjelenésben
képviselem azt, hogy az általam, a törekvéseim szerint legmagasabb színvonalon
űzött hivatást, maximális öntisztelettel és önbecsüléssel képviseljem. 100 éve
egy tanító az éhenhalás szintjén, részben könyöradományokból élt és tanított,
gyakran csak egy ruhája, cipője volt. De akkor is öltönyben és keményített nyakú, vasalt fehér ingben jelent meg oktatni, ha minden nap ugyanazt a ruhát kellett is
felvennie. Mert felfogta, hogy mintát közvetít. Ezért szépen beszélt, tartással
járt az utcán, tiszta volt a cipője még a falusi iskolában is és pontos volt,
fél percet sem késett az óráról. Mert a munkáját missziónak tekintette, aminek
a fontossága meghaladja az ő egyéni szükségleteit. Tiszteletreméltó volt és
elhivatott. Ezért is, az iskolás gyerekek jelentős hányada álmodozott olyan
életcélról, hogy ő is tanító szeretne lenni. A kockás inggel a kockás ing
szintjére tetszenek önmaguk értékességét lealacsonyítani. Ami még nagyobb
vétek, hogy egy hivatás értékességét is.
4.
Megbocsáthatatlan a cinizmusuk, hogy azt
hazudják önök az egész. Önök minden pedagógus. …és minden pedagógus olyan mély
értékrendi válságban van, mint önök.
5.
És szívem szerint ennek is első helyen kellene
lennie, de talán a végén pont úgy tudok vele nyomatékosítani, mint a kezdetén.
Megbocsájthatatlan és mélyen felháborít, hogy az infantilis manipulációjukban
feláldozzák, a helyzetet valósan sok pólusból és objektíven értelmezni képtelen
gyerekeinket. Meglovagolják az életkori sajátosságukból fakadó lázadó
attitűdjüket, odaállítják eléjük az általuk képzett ellenségképet és involválják
őket a beteg játszmáikba. Hogy nem ég le a bőr az önök képéről és mit keresnek
önök még a katedrán? A gyerekeink nem politikai koalíciós biodíszletek! El a
kezekkel a gyerekeinktől!
5+1 pont. Maximálisan támogatom a pedagógusok bérrendezését
és egyben maximálisan támogatom, hogy azok a destruktív és bomlasztó, szabotáló
elemek takarodjanak el örökre a pedagógusi pályáról, akik bármilyen beteg és
önös cél érdekében képesek feláldozni a gyerekeinket.
Megtisztulást a pedagógusi pályának!
Addig nem áll vissza ennek a hívatásnak a respektje, még olyan
pedagógusok skandálnak mocskos szavakat az utcán, akik egy hivatás felkent
szócsövének tekintik önmaguk, de nem tanítani, hanem politikai és hatalmi tőkét
kovácsolni törekszenek.
…és rossz hírem van. Addig még a pedagógusi pályát választók
nemi aránya nem tolódik el egy egészségesebb nemi megosztottság irányába és
addig még mi nők nem vagyunk hajlandóak szembenézni a biológiailag determinált ciklikus
teljesítményünkkel, és érzelmi és indulati projekciós tartalmainkkal, addig nem
lesz nyugalom ebben a szegmensben, bármennyivel is emelik meg a béreket.
Az írás általánosító, nem igaz minden pedagógusra, minden
nőre, minden emberre. Szubjektív következtetés. Fenntartom a tévedés jogát!
Mindenki szíves figyelmében ajánlom Dr. Louann Brizendine A
női agy és, A férfi agy című könyveit. Sokat tanulhatuk belőle önmagunk működéséről
és annak biológiai alapjairól
Megjegyzések
Megjegyzés küldése