Szóról szóra kérem...
„Igen, szóról szóra kérem”.
„Te ne gondolkodj, csak tanuld meg a feladott leckét.”
„Nem, nem vagyok kíváncsi a véleményedre, a feladott
tananyagra vagyok kíváncsi.”
„Nem, nem jó a matematikai feladat más megoldása, csak az a
jó, amilyen úton én levezettem nektek, azt kérem a dolgozatban”.
„Lehet, hogy te ennek utána olvastál, de én azért húztam alá
pirossal és kifogásoltam azokat a szövegrészeket, mert az nincs benne a
tankönyvben, te nekem ne járj saját utakon, csak annyit teljesíts amennyit
kérek, de azt pontosan add vissza.”
Ismerősek az ilyen és ehhez hasonló mondatok? Az olyanokból
már nem akarok tengernyit felsorolni, hogy
„Hülye vagy te a gondolkodáshoz fiam, ne is próbálkozz
vele.”
Így indul. Itt válik külön.
|
KONSTRUKTIVITÁS |
DESTRUKTIVITÁS |
Tipizálás |
A gondolkodó,
kreatív, teremtő alkotó, újító ember |
Reproduktív,
ismétlő teremtésben erős ember (félreértés ne essék – nagyon hasznos tagja is
lehet a társadalomnak, ha megelégszik az élete eredményeivel és
sikertényezőivel) |
Aktivitás |
Konstruktívan
újat alkot, fejleszt. Sémákat, rendszereket, folyamatokat, produktumot teremt,
mert a kreativitása erre determinálja. Önmagára támaszkodik, objektív
elégségesnek tekintett küldő erőforrásokat vesz igénybe. |
Biztonsági komfort
zónán belül igyekszik maradni. Meglévő sémák, rendszerek, folyamatok és
betanult követelmények mentén teremt. Reproduktívan. Nem eltérve a
sztenderdektől, a lehető legritkábban felülvizsgálva azok időtállóságát,
logikusságát vagy eredményességét. |
Kompetenciák
és gondolkodási faktorok. |
Nem fél a
komfortzónán kívüli inkompetens területen sem mozogni, mert magas igénye van
a folyamatos fejlődésre. Nem fél önmagát inkompetensnek mutatni, mert erős
önbizalma van és nem szorong a megszégyenüléstől. Általában széleskörűen, vagy
egy-egy szakterületen mélyrehatóan, jó logikával és tárgyi tudással bír. Erős
a fluencia képessége, gondolatok sokasága, az ötletek generálásának könnyedsége
és az asszociáció-kötések színessége jellemzik. A flexibilitása (rugalmasság)
olyan tényezőről, amely lehetővé teszi, hogy egy probléma megoldásában a
kreatív ember igen változatos, újabb és újabb megközelítési módokat
alkalmazzon és nagyon is különböző gondolatokat vagy ötleteket tudjon
kitalálni. Az eredetiség
a kreatív gondolkodás központi sajátossága, amely arra vonatkozik, hogy az
egyén új, szokatlan, ritka innovatív ötletek révén, mások megoldásaitól
eltérő és meglepő válaszokat tud adni a problémákra. képes a szintetizálásra.
Ez a kreativitás azon faktora, amelynek segítségével egyre átfogóbb
rendszerekbe, fokozatosan nagyobbodó, s mind teljesebb és egységesebb körökbe
vagy hálózatokba lehet rendezni a gondolatokat. Nagyon jó az elaborációs
képessége. Ez egy olyan faktor, amely a részletek kitöltésében játszik szerepet,
amennyiben adott információk alapján egész struktúrákat, illetve tervezeteket
lehet felépíteni. Jó és tényszerűségre törekvő az analitikus
gondolkodása. Ennek segítségével szét
lehet bontani a legkülönbözőbb struktúrákat, új egységek létrehozásának
céljából. Képes az újra
definiálásra. Az egyes tárgyaknak a szokásos módozatoktól eltérő, olykor a
hagyományosnak ellentmondó felfogása, egyedi magyarázata vagy új célokból
történő felhasználása. Komplexitás
jellemzi a gondolkodását. E faktor annak képességére vonatkozik, hogy adott
időben sok, illetve sokféle, de egymással összefüggő gondolattal lehet
operálni. Képes az
önigazolás mentes értékelésre. Ez egy olyan faktor, mely révén könnyen meg
lehet állapítani az új gondolatok vagy ötletek értékét. Ennek hiányában
vágyvezért utakon járunk és a valóságot önigazoló fantáziákkal
helyettesítjük. |
A reproduktív
ember a komfortzónán kívül kerülve szorongóvá válik. Nehezen vállalja fel
önmaga inkompetens voltát. Ezért a legtöbbször nem mutat igényt a képességei,
tudása, kompetenciái változására, növelésére, mert szorong az ismerten
kívülre kerülni. Nem szeret kimozdulni a komfortzónájából, ezért tiltakozik
az őt érintő változások ellen. Az újtól való szorongása elfedi az új helyezetek
remélt és várt hozadékait, így motiváció nélkül marad a változásban. Gyakorta
megelégszik azzal a tudással, amit az iskolái végeztéig összegyűjtött. (Ha mégsem
elégszik meg vele, akkor torzít. Nem létező képességeket és akár
végzettségeket is kreál magának. Erre az utóbbi időben számtalan példát
látunk. Emberek egyetemi végzettséget, nyelvtudást vagy szaktudást hazudnak
maguknak szemrebbenés nélkül. Azonban, ha egy ember ilyen torzításokra
kénytelen felépíteni a céljait, természetszerű lesz a sikertelensége és abból
következő frusztráltsága. Mert ez elégtelen belső erőforrás. A hiedelemvilág
nem váltja ki a képeségek szükségességét.) A reproduktív
embernek alacsony a fluencia képessége. Nem jellemzik őt gondolatok sokasága,
az ötletek generálásának könnyedsége és az asszociáció-kötések színessége.
Inkább sémák mentén gondolkodik, mások véleményére, kommunikációs kliséire
támaszkodik. Ezért a flexibilitás sem jellemző rá. Egy-egy probléma megoldásában erőteljesen uralja
a gondolatait az áldozatiság. A reproduktív
ember ritkán hoz új, szokatlan és innovatív ötleteket. Nehezen képes a
szintetizálásra, miután a gondolkodását a valóságtól elrugaszkodott önigazoló
sémák uralják, ezekre alapozva nehéz egyre átfogóbb rendszerekbe, fokozatosan
nagyobbodó, s mind teljesebb és egységesebb körökbe vagy hálózatokba rendezni
a gondolatokat. Az elaborációs képessége ott siklik ki, hogy a részletek
kitöltésében sémákat és kliséket használ és nem tényeket. Ezek megölik az
analitikus gondolkodás képességét is. Ugyanis a folytonos önigazolás
felülírja azt. Így nem tud szétbontani
meglévő struktúrákat, az új egységek létrehozásának céljából, mert gyakorta
téveseszmékre építi az analízisét és a válaszokat nem a valóságra adja. Nehezen képes
az újra definiálásra. Merev a gondolkodása, nem meri elhagynia a gondolkodási
sémáit. Az
önigazolások okán nem jellemezheti komplexitás a gondolkodását. Csak nagyon
ritkán képes az önigazolás mentes értékelésre. Ez egy olyan faktor, mely
révén könnyen meg lehet állapítani az új gondolatok vagy ötletek értékét.
Ennek hiányában vágyvezért utakon járunk és a valóságot önigazoló
fantáziákkal helyettesítjük. |
Sikeroritnetáltság/
Kudarckerülés |
A sikereit
önmaga képességeinek, befektetett energiájának tulajdonítja. A sikertelenségeit
önmaga elégtelen energiabefektetésének, elégtelen időráfordításának,
elégtelen tudásának tulajdonítja. |
A reproduktív
ember gyakorta kudarckerülő. |
A sikerei
okának |
Belső,
állandó vagy növekvő tényezőket nevez meg. |
Külső,
kiszámíthatatlan és hektikusan változó tényezőket nevez meg. A sikereit a
változó szerencséjének tulajdonítja. |
A
sikertelensége okának |
Belső,
állandó de légtelen tényezőket nevez meg. |
Külső,
kiszámíthatatlan és hektikusan változó tényezőket nevez meg. A
sikertelenségeit a külső körülményei elégtelenségének tudja be. Ezért, mivel
azt hiszi, hogy ezeken a külső tényezőkön ő nem tud változtatni, ő szentül
hiszi, hogy nem tud változtatni a saját folyamatain, a befektetett energiáján
és tudásán se. |
Aktivitása a
sikertelensége után |
Önmaga
képességeit, erőforrásait, befektetett energia és idő forrásait vizsgálja meg
és igyekszik javítani a képességein. |
Ő úgy
gondolja, hogy az elvárt eredményeit elsősorban a külső erőforrások
határozzák meg. Ezeken pedig neki nem áll hatalmában változtatni az
eredményei érdekében. Ezért a helyzet javítását mindig külső erőforrásoktól
várja el és a követeléseinek az erőteljeségétől reméli az eredményességét. Ezért
aztán a reproduktív ember mindig kívülről, másoktól várja az erőforrásai
biztosítását. Követeli azokat …másoktól. …és a külső erőforrások sohasem
lesznek számára elégségesek, egyszer azért, mert nagyon gyorsan adaptálódik
hozzájuk, másodszor meg azért, mert nem biztos, hogy lesz olyan
kompetenciája, amivel azokat valóban a saját hasznára tudja fordítani. Ezért
nem él meg fejlődést, haladást, eredményességet. A reproduktív ember a saját
sikertelensége esetén másokat hibáztat, mert önmagával nagyon fájdalmas lenne
szembenéznie. Nem önmaga erőforrásait vizsgálja újra és ha a képeségeire,
tudására, ami az ő esetében valóban konstans, nem változó kényszerül
támaszkodni akkor azok gyakorta elégtelennek bizonyulnak. Az inkompetencia
érzete viszont mindig frusztrációt, negatív érzéseket szül. |
Aktivitása a
siker után |
Ünnepel, analizál
és új lendületet kap egy új akcióhoz. Az akció gerincét tudása, képessége és az
önbizalma adja. |
Annak a hiedelemnek
az okán, hogy szerencse forgandó és egy sikerhelyzettel kapcsolatosan a
szerencsét nevezi meg kiváltó tényezőként, nem hisz a szerencse ismétlődésében.
Ezért egy sikerhelyzet után is kesereg és már előre sajnálja önmagát egy
következő helyzet kudarcáért. |
Felelősség és
aktivitás fókusza |
Befelé figyel
a saját erőforrásaira, képességeire. Minden eredményéért saját magát teszi felelőssé.
Miután tudja, hogy ő tud változtatni a folyamatain, azt is tudja, hogy az
elvárt eredményei elsősorban az ő befektetett energiájától és a meglévő
tudásától függenek, ezeken pedig bármikor hatalmában áll változtatni egy
újabb elvárt jó eredmény érdekében. |
A reproduktív
ember számára fájdalmas a befelé figyelés, önmaga vizsgálta. Ezért minden
élettörténése esetén másokat, a körülményeket teszi felelőssé az
eredményekért. Ő úgy gondolja, hogy az elvárt eredményeit elsősorban a külső
erőforrások határozzák meg. Ezeken pedig neki nem áll hatalmában változtatni
az eredményei érdekében. Ezért a követeléseinek az erőteljeségétől reméli az
eredményességét. Azt hiszi, gondolja, tudja és ennek megfelelően cselekszik,
hogy a saját életének, eredményeinek nem ő az okozója, hanem mások. Ezért a
felelősséget is igyekszik másokra hárítani. A saját sikertelenségéért mindig
másokat okol és másokara haragszik. |
Döntési
kompetencia |
Erős
önbizalommal, ő dönt arról, hogy mire szán több időt és energiát, hogy elérje
a céljait. Ő dönt arról, hogy a meglévő tudását gazdagítja, a kompetenciáit
fejleszti a cél elérése érdekében. Az hiszi, gondolja, tudja és ennek
megfelelően cselekszik, hogy a saját életének, eredményeinek ő az okozója. |
Alacsony
önértékeléssel szorongásokkal, nehezen dönt. Gyakorta másokra bízza a
döntést. A cselekvéseiben is híján van minden kreatív törekvésnek, megszokott
sémák mentén, gyakorta erős hatalmi ágensek védőszárja alatt és szervilis
azonosulással képes csak cselekedni. A kommunikációját is üres sémák,
destruktív, szabotáló gondolatok uralják. A kifogások keresésébe öl energiát
a döntések előkészítése helyett. |
Szabadságfok |
Nem témája a
szabadság, mert nem érzi önmagát korlátok közé szorítva. Ezért bármi
nehézséget inspirációként, kiívásként, megoldandó feladatként kezel. |
Folytonos
témája a szabadság, mert önmagát korlátok közé szorítva érzi, bármi
nehézséget gátként, fékként, szabadság rablóként kezel. Állandóan a saját
korlátozottsága van a kommunikációjának a fókuszában. Bármilyen hatalmi tényezőt
igyekszik korlátozó erőként beállítani. |
Krízis, probléma
esetén |
Azért, mert
kreatív, vannak megoldó kulcsai. Mer kockáztatni, nem fél a kudarctól, a nehéz
helyzetek inspirálják, megoldásokra törekszik. |
Krízis esetén
azért, mert csak a reproduktív tudására mer támaszkodik, a megoldó kulcsai,
ritkán hoznak, adnak valós eredményes válaszokat a nehézségeire, ezért
masszívan eszköztelennek és áldozatnak éli meg a saját élethelyzetét. |
Érzelem és
motiváció |
Az élete
jelentős részében önmaga vonatkozásában pozitív érzéseket él meg. A pozitív
értések viszont az ember motivátorai, hajtóereje, mozgatórugója és a
kreativitásnak tápláló energiája. A pozitív életérzés magasabb motivációs
szintet és erős önbizalmat épít ahhoz, hogy elhajuk a komfortzónát és azt ne
éljük meg feszültségként. A kreatív, teremtő ember elégedett, önazonos és
boldog. |
Nagyon erős a
problémafókusza. Panaszkultúrában él. Ha nincs problémája akkor a figyelem
megragadásának érdekében hajlamos kreálni, vagy meglévő alacsonyabb súlyosságú
nehézségből krízis szintű konfliktust teremteni. Az élete jelentős részében
és több területén akár halmozottan is és önmaga vonatkozásában negatív
érzéseket él meg. A negatív értések viszont az ember demotivátorai, a
fékezőereje, a destruktivitásnak a megteremtője, a szabotázs indítékai és tápláló
energiája. A negatív életérzés debilizál és alacsonyabb motivációs szintet,
masszív szorongásokat és nagyon gyenge önbizalmat épít ahhoz, hogy elhagyja a
komfortzónát és azt ne élje meg feszültségként. A reproduktív, destruktív,
szabotáló ember elégedettlen, és a képzett, torzított belső tartalmaival
képtelen az önazonosságra és boldogtalan. |
És így jutunk el az Olimpia meghekkeléséhez.
A recept:
1.
Végy egy külső érdekcsoportot, külső erőforrást
és készséget az inkompetencia és szabotáló szándék dotálására
2.
Végy kellően frusztrált, hangos és destruktív,
szabotáló halmazt
3.
Határozz meg egy nagy célt a szabotázshoz és
nagyot fog durranni a történet.
A nagy cél naggyá tesz egy egyébként az érdemeiben
értékelhetetlen halmazt. Akár politikai tényezővé is és akár még kompetenciák
híján is, hatalommal felruházott parlamenti mandátumokkal rendelkező
formációvá. Mert „Similis smili gaudet” alapon majd lesz, akiket magával ragad
és vonz e „bátor” tett nagysága. …és valóban, így került be a Momentum a
parlamentbe.
De a parlementben megmaradáshoz nem elégséges az üres
eredménytelenség. Az inkompetens jelentét, vagy az átszunyókált ülések.
A tavalyi politikai társulás meg nem hozta/hozza meg - teljes
identitás vesztés nélkül semmiképp - a kívánt bent maradási küszöböt.
Kell hát egy másik akció, egy hasonlóan nagy durranás. (Reproduktív
sematikus gondolkodás) Ami a hatalmasság látszatát fenntartja, kell tehát egy
másik NAGY ÉS „BÁTOR” ÜGY.
Ezért kis építési kerítéseket bontanak, egy NAGY épület
mellett. Ugyanazt a nagy durranást várva történettől, mint az Olimpia
megakadályozásával, akkor a parlementig való menetelést, ezúttal bent maradást.
De azt talán már látják, hogy nem lesznek sem okosabbak,
kompetensebbek, sem többen. Ehhez az akcióhoz is nagyon kevesen vannak. …és nagyon úgy tűnik, hogy önmaguk
képességeiből képtelenek önmaguk tartósan politikai tényezővé kinőni, ezért
kell egy ÉRZÉKENYÍTŐ pajzs.
Így kerülnek az indulat vezérelt, értelmező képesség híján
levő teenager gyerekek az az utcára.
De akkor is csak egy haláltusát látunk.
A 41 fő megmutatta, hogy valójában nem egy óriás haldoklik.
Hanem a semmi.
…és ami még beszédesebb, hogy egyedül hagyták őket a korábbi
politikai „szövetségeseik” haldokolni.
De térjünk vissza az elejére.
„Igen, szóról szóra kérem”.
„Te ne gondolkodj, csak tanuld meg a feladott leckét.”
„Nem, nem vagyok kíváncsi a véleményedre, a feladott
tananyagra vagyok kíváncsi.”
„Nem, nem jó a matematikai feladat más megoldása, csak az a
jó, amilyen úton én levezettem nektek, azt kérem a dolgozatban”.
„Lehet, hogy te ennek utána olvastál, de én azért húztam alá
pirossal és kifogásoltam azokat a szövegrészeket, mert az nincs benne a
tankönyvben, te nekem ne járj saját utakon, csak annyit teljesíts amennyit
kérek, de azt pontosan add vissza.”
Igen, valóban óriási baj van az oktatással. Az oktatás
reformért kiált. Ezen mondatok okán is. Addig, még nem késő.
Zárógondolat: Sok éven át dolgoztam közalkalmazottként.
Megöli a lelket. A motiváltságot. A jobbító szándékot. A bértábla a belső
teljesítmény igényt.
Végtelenül kiszolgáltatottnak éreztem magam éltem e
szakaszában. Óriási frusztrációs körben éltem a mindennapjaim. A hivatásom
mindenek feletti szeretete tartott ebben a körben, még végül belebetegedtem.
Ennek okán is értem a pedagógusokat és együtt tudok velük
érezni.
Amikor teljesítmény-függetlenné tesszük a bérezést, lassan
megöljük a motivációt, a hívatástudatot és kiégetjük az alkotó, kreatív lelket.
Az ő érdekükben is ideje van a reformnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése