Az aranyszarvasunk nyomában...

 

Nem beszéltem róla, mert amiben tud magabiztosan, csalhatatlanul és teremtőn megnyilatkozni az ember, ott ne pazarolja a szót feleslegesen.

És azért sem beszéltem róla, mert miért is tettem volna? Masszív ítélkezést váltott ki már az az egy szó is, hogy Kína sok-sok emberből. Önkéntelen és cinikus ítélet-szinergiát az ismeretlen iránt egy bántó fogalomba belepréselve, jelezvén, hogy nulla az érdeklődés és a megértés iránti nyitottság. 

Kiciócó. - Ezzel halt meg minden törekvésem, hogy beszéljek, bármiről is.

Pedig lett volna miről. Talán még a hasznunkra is váló, gondolkodást segítő impulzusokról.

Ezért nem beszéltem róla, hogy milyen volt egy Hagyományos Kínai Orvosi Egyetemen tanulni. Mesterektől. Bölcsektől. A hivatásukat megmagasabb tudásszintjén művelőktől. Gondolkodás és szemlélet formálóktól. - mert úgysem értette volna senki aki nem tett akár csak egy lépést is a cipőmben...

Milyen volt megérteni, megtanulni és elkezdeni alkalmazni a Ji king természeti törvényrendszerét… Egy beteg gyógyításának képességét hogyan kezdeni el művelni, a világegyetem működésének megértésére, a tao szerinti élettel való harmóniára törekedve elsajátítva. A világegyetem összes törvényszerűségét leíró rendszerének szimbólumai mentén gondolkodva. Ez a mi európai kultúránkban szinte értelmezhetetlen.

Most mégis teszek egy kísérletet... 

A Ji csing a természeti törvények felismerésén keresztül rávezeti olvasóját a világegyetem működésének megértésére és így a helyes gondolkodásra, valamint a tao szerinti élettel való harmóniára. Egy olyan rendszert nyújt, ami szimbólumok segítségével magyarázza meg, miként történnek a dolgok a világban és az emberben.

Megismerni a Csou-dinasztia idején ( i. e. 1050 és i. e. 1025 ) létrejött, Ven király és Csou hercege által leírt és intézményesített orvoslási alapokat is képező, majd később Konfuciusz és tanítványai  által lejegyezett és a Változások Könyvében megírt természeti törvény rendszert és képessé válni alkalmazni azt - felfoghatalatan bizalom és érték. És sokkal többet kapni, mint csak orvosi tudomány… ezt szeretném nektek megmutatni,

 A TAO és a Ji King egy 64 szimbólumból álló rendszer, amellyel bármi földi természeti szabály és az emberi test működése és az emberek között törvényszerű működés interakciók is leírhatóak, mi több magas valószínűséggel előre jelezhetőek, mint törvényszerű következmény. Egyik jel sem jobb a másiknál, ahogy egyik állapot sem értékesebb, mint a másik és mindegyik egyszerre van jelen a világban, s bár különféle helyzetekben, mégis egyazon teljesség különböző arculataként.

 


A Ji King az Egyből indul ki, a Mindenség forrásából, - mit ezt talán Istenként neveznénk meg a saját kultúránkban. Az Egy az két őszerőből áll. A jin-befogadó és jang-teremtő energiáiból. A kettő működéséből négy erő vagy erény születik:

1.       a magasztos (, jüan),

2.       az átható (, heng),

3.       az előmozdító (, li)

4.       és az állandó (, csen), melyek a megnyilvánult világ alapjait képezik. Az általuk meghatározott négy évszak és az égtájak az idő és a tér koordinátáit adják és ezek egymásra kifejtett hatásaikból keletkeztek a létező összes természeti törvény és megnyilvánulás.



Az átalakulás a Változások könyvének képei mögött rejlő ideológiai bázis. A trigramok folytonos átalakulás állapotában lévő jelek, olyan képek, melyek állandó változást mutatnak. Ily módon nem a dolgok statikus lényegére vagy külső formájára utalnak, hanem az általuk megragadott jelenségekben rejlő mozgás lehetőségeire, az energia áramlására az átalakulás során. A nyolc trigram többféleképpen értelmezhető. Leírhatók a lényegi tulajdonságukhoz kapcsolódó természeti jelenségekkel és ugyanúgy megfeleltethetők egy nagy család tagjaival, ahol apa, anya, három fiú és három lány foglalja el a nekik megfelelő helyet.

A jelek elnevezése és a családban elfoglalt helyük:

·        Qian - Csien (), a teremtő; az erős; az ég; az apa

·        Kun - Kun (), a befogadó; az alávetett, elhagyatott; a föld; az anya

·        Zhen - Csen (), aki fölriaszt; aki mozgásban van; a mennydörgés; az első fiú

·        Kan - Kan (), a szakadék illetve a feneketlen mélység; a veszélyes; a víz; a második fiú

·        Gen - Ken (), a mozdulatlanság; a nyugalomban lévő; a hegy; a harmadik fiú

·        Xun - Hszün (), a szelídség; az áthatoló; a szél; az első lány

·        Li - Li (), aki helyben marad vagy ragaszkodik; a fényes; a tűz; a második lány

·        Dui - Tuj (), a derűs, a nyugodt; a tó; a harmadik lány.

 

 


Ma két trigam a Dui és Zhen egyesüléséről szeretnék nektek mesélni és egy belőlük létrejövő hexagramról. A mai magyar valóságunkkal való azonosság nem a véletlen műve.

 

17. hexagram Sui- Szuj KÖVETÉS (Alkalmazkodás) Müller Péter - részlet és saját értelmező gondolatok.

 

Kövesd a csillagodat! - üzeni a jel.  Vagy az aranyszarvasod – teszem hozzá én.

„Ha késztetést érzel arra, hogy saját fejed után menj: ne tedd! Maradj nyugodtan, s alkalmazkodj az idő követelményeihez.”  - Ma számtalan hevesség, indulat, hamisság, gonoszság, igazságtalanság késztetne bennünket gyors és meggondolatlan reakciókra. Amelyekkel ronthatnánk mindannyiunk helyzetén.

 „Az igazi Uralkodó: szolgál” - ez ennek a jelnek a paradoxona.”  - nézd meg hogy azok közül, akik kezébe hatalom összpontosul, ki az, aki szolgál. Mindenki más hamis és veszélyt hoz, mert a működése öncélú.

 „A Követés „magasztos sikere” a kitartó szolgálatban van. Az örömteli szolgálatban. Ez az éntelenség mágiája.” – ki az aki ragaszkodik az Én-jéhez és ki az, aki a Mi-ben gondolkodik. Ez lesz az igazi nagyság és a hatásos szellemi cselekvés titka.

„Jézus Krisztus megmosta tanítványainak lábát. Mondta is, hogy szolgálni jött - így lett Uralkodó. Lao-ce azt mondja: „Tudni erőnkről s gyengének lenni, tudni nagyságunkról s kicsinek lenni annyi, mint birtokolni a Völgy Hatalmát. A Szellemi Ember így uralkodik.” „Manapság, a mérhetetlen gőg és egoizmus korában azt hisszük, hogy mindez képmutatás. Azt hisszük, ilyesmit csak taktikából hazudnak a farizeusok, ostoba, aki elhiszi. Úgy véljük, minél püffedtebb az ego, minél följebb kapaszkodik valaki az emberhegy tetején, annál sikeresebb, hatásosabb, hatalmasabb. Így vélik a diktátorok. Vegyük észre végre: ezek mind bukott, semmibe hullt, szégyenbe fulladt életek! Az igazi nagyság alulról fölfelé hat, s mindig követ valakit vagy valamit.” – Aki nem tud senkit sem követni, nincs mestere, nincs tanítója, nincs fölötte senki sem rangban, tudásba, társadalmi státuszban, képességekben, bölcsességekben - az BETEG.

„A zenész követi a karmestert, a karmester követi a zeneszerzőt, a zeneszerző követi az ihletét, az ihlet követi az isteni szépséget és harmóniát. Ha bármelyik ponton fordítva működik, az nem művészet lesz, hanem szánalmas, öntetszelgő mutatvány. Jézus határozottan kijelentette, hogy nem „magától” cselekszik: így tett csodákat.”

„A követés tehát azt jelenti: Kövesd eszményedet! Kövesd magadban a többet! Kövesd az ihletedet, az álmaidat - de légy gyanakvó, amikor azt gondolod, hogy te tudsz mindent a legjobban.”

„Karrierista az, aki átmászik mások fején egyre följebb s följebb, s a végén saját semmiségével szembesül. Fent elpukkad. A karrierista életének szánalmas végjátékát rendszerint nem látjuk, mert útját csak a sikeres felívelésig követjük. A Szui jelében fokozottan figyelj az új idők szavára. Megérzed, mi az, ami éppen a „levegőben” van, mi az üdvös szélirány, s ha nem vagy önfejű, átérzed azt is, hogy másoknak mi a jó. Nem „parancsolva”, de követve irányíthatod az eseményeket, s ez azt jelenti, hogy a legkisebb stresszel érheted el a legnagyobb eredményeket. Az, hogy a hajós a széljárásnak megfelelően folyamatosan állít a vitorláján, nem jelenti azt, hogy céljáról levette a tekintetét.” - ám kijelölt kikötő nélkül a vitorla igazításnak sincs semmi értelme. Nézd meg, hogy ki az a hajóskapitány, aki irányítja a hajót, és ki az, aki pózol rajta. Ez sohasem fog megváltozni. A habitus örök.

 

 Mindannyiunkban két akarat van.

Az egyik az Ego,

 a másik a Fensőbbrendű Én akarata.

Az egyik azt mondja: „Egyszer élsz! Használd ki gyorsan!” A másik azt mondja: „Szellemi lény vagy, örök úton jársz! Tedd azt, ami üdvös és jó!”

Akit a vak önakarat hajt, az az életét éli.

Akit Igazi Valója, az a sorsát.

A két akarat kivétel nélkül mindenkiben állandó összeütközésben van. Ez nyugtalanságunk, feszültségünk, zaklatottságunk, boldogtalanságunk, sokféle lelki és testi betegségünk alapvető oka. - Ezen a szemüvegen keresztül nézd meg a sorsod formálóit. Ki éli az életet és ki formálja a nemzete sorsát.

 „A Szui azt mondja: „Kövesd magadban a Magasrendűt! Az istenit. A szellemit!” Néha ezt egyszerűen csak így mondjuk: „Hallgass a jobbik énedre!” Aki ezt megteszi, annak lényében megszűnik minden feszültség. Átéli a nyugalom semmihez sem fogható élményét. Ezért mondja a bölcs: „A Szellemi Ember alkonyatkor megnyugszik s pihen.” Mi nem tudunk sem nyugodni, sem pihenni, mert rossz lelkiismeretünket, benső vitánkat és félelmeinket még egy magányos szigetre is magunkkal visszük. A békesség titka: sorsunk útjának „követése”.” - ez ma ordítóan igaz. Megálljt kell parancsolni az őrült indulatnak. Rendszer és nemzeti szinten,

 „Az eredethez visszatérni annyi, mint megnyugodni” - mondja Lao-ce. Az eredet: az isteni középpont. Megnyugodni semmi másban nem lehet, csakis Isten akaratában. Úgy is hívják: sors. Ha nem ezt éled, dúlt leszel. A zaklatottság biztos jele annak, hogy az ember nem adta át magát ennek az akaratnak. A nyugtalan szem, kapkodó kéz, zaklatott lélegzet s a sokfelé figyelő türelmetlen elme arról tanúskodik, hogy itt viadal folyik, szüntelen benső küzdelem, s nem tudni még, ki lesz a győztes. Ha valaki azt mondja, „hisz”, és mégis nyugtalan, az önmagát csapja be. Kérdésedre a jósjel azt mondja: sorsod útján jársz, kövesd! S hogy ez sikerült-e, visszajelzi a nyugalmad vagy a nyugtalanságod. Aki a sors útján jár: nyugodt. Aki az „én-akarat” útján: zaklatott. E jelben jövünk rá, hogy sorsunk nem egyenes vonalban, hanem „cikcakkban” működik. Ezért kell alkalmazkodnunk a hirtelen fordulatokhoz. Ennek az alkalmazkodásnak pedig az a titka, hogy semmihez sem ragaszkodunk görcsösen, mindent képesek vagyunk azonnal újrakezdeni. Előítélet, rögeszme, túl okos terv vagy csontos megszokás nem gátol abban, hogy villámsebesen „fordíts a vitorládon”, ha kell. Harcművésznél ez a „követő” taktika. Ellenfelének nem ellenáll, hanem mozgását átveszi, belesimul, vele együtt folytatja, s a végén kibillenti egyensúlyából.”  - ez a feladatunk tehát. Okosan hagyni szakadékba futnia a másik lendületét.

Köszönöm, ha elgondolkodsz mindezeken.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

III. Mit tegyünk, ha hisztamin intolerancia tüneteivel élünk együtt?

I. Akkor egy kicsit még bővebben a biogén aminokról, kiemelten a hisztaminról meg a bontó enzimekről és test grimbuszairól…

II. Folytassuk ott, hogy mi a bánat az a hisztaminintolerancia...