Az aranyszarvasunk nyomában...
Nem beszéltem róla, mert amiben tud magabiztosan,
csalhatatlanul és teremtőn megnyilatkozni az ember, ott ne pazarolja a szót feleslegesen.
És azért sem beszéltem róla, mert miért is tettem volna? Masszív ítélkezést váltott ki már az az egy szó is, hogy Kína sok-sok emberből. Önkéntelen és cinikus ítélet-szinergiát az ismeretlen iránt egy bántó fogalomba belepréselve, jelezvén, hogy nulla az érdeklődés és a megértés iránti nyitottság.
Kiciócó. - Ezzel halt meg minden
törekvésem, hogy beszéljek, bármiről is.
Pedig lett volna miről. Talán még a hasznunkra is váló, gondolkodást
segítő impulzusokról.
Ezért nem beszéltem róla, hogy milyen volt egy Hagyományos
Kínai Orvosi Egyetemen tanulni. Mesterektől. Bölcsektől. A hivatásukat
megmagasabb tudásszintjén művelőktől. Gondolkodás és szemlélet formálóktól. - mert úgysem értette volna senki aki nem tett akár csak egy lépést is a cipőmben...
Milyen volt megérteni, megtanulni és elkezdeni alkalmazni a
Ji king természeti törvényrendszerét… Egy beteg gyógyításának képességét hogyan
kezdeni el művelni, a világegyetem működésének megértésére, a tao szerinti élettel való
harmóniára törekedve elsajátítva. A világegyetem összes törvényszerűségét
leíró rendszerének szimbólumai mentén gondolkodva. Ez a mi európai kultúránkban szinte értelmezhetetlen.
A Ji csing a természeti törvények felismerésén keresztül
rávezeti olvasóját a világegyetem működésének megértésére és így a helyes
gondolkodásra, valamint a tao szerinti élettel való harmóniára. Egy olyan
rendszert nyújt, ami szimbólumok segítségével magyarázza meg, miként történnek
a dolgok a világban és az emberben.
Megismerni a Csou-dinasztia idején ( i. e. 1050 és i. e.
1025 ) létrejött, Ven király és Csou hercege által leírt és intézményesített
orvoslási alapokat is képező, majd
később Konfuciusz és tanítványai által
lejegyezett és a Változások Könyvében megírt természeti törvény rendszert és képessé
válni alkalmazni azt - felfoghatalatan bizalom és érték. És sokkal többet kapni, mint csak orvosi tudomány… ezt
szeretném nektek megmutatni,
A Ji King az Egyből indul ki, a Mindenség forrásából, - mit
ezt talán Istenként neveznénk meg a saját kultúránkban. Az Egy az két őszerőből
áll. A jin-befogadó és jang-teremtő energiáiból. A kettő működéséből négy erő
vagy erény születik:
1.
a magasztos (元, jüan),
2.
az átható (亨, heng),
3.
az előmozdító (利, li)
4.
és az állandó (貞,
csen), melyek a megnyilvánult világ alapjait képezik. Az általuk meghatározott
négy évszak és az égtájak az idő és a tér koordinátáit adják és ezek egymásra
kifejtett hatásaikból keletkeztek a létező összes természeti törvény és megnyilvánulás.
Az átalakulás a Változások könyvének képei mögött rejlő
ideológiai bázis. A trigramok folytonos átalakulás állapotában lévő jelek,
olyan képek, melyek állandó változást mutatnak. Ily módon nem a dolgok statikus
lényegére vagy külső formájára utalnak, hanem az általuk megragadott
jelenségekben rejlő mozgás lehetőségeire, az energia áramlására az átalakulás
során. A nyolc trigram többféleképpen értelmezhető. Leírhatók a lényegi
tulajdonságukhoz kapcsolódó természeti jelenségekkel és ugyanúgy
megfeleltethetők egy nagy család tagjaival, ahol apa, anya, három fiú és három
lány foglalja el a nekik megfelelő helyet.
A jelek elnevezése és a családban elfoglalt helyük:
·
Qian - Csien (乾), a teremtő; az erős; az ég; az apa
·
Kun - Kun (坤), a befogadó; az alávetett, elhagyatott; a föld; az
anya
·
Zhen - Csen (震), aki fölriaszt; aki mozgásban van; a mennydörgés; az
első fiú
·
Kan - Kan (坎), a szakadék illetve a feneketlen mélység; a veszélyes;
a víz; a második fiú
·
Gen - Ken (艮), a mozdulatlanság; a nyugalomban lévő; a hegy; a
harmadik fiú
·
Xun - Hszün (巽), a szelídség; az áthatoló; a szél; az első lány
·
Li - Li (離), aki helyben marad vagy ragaszkodik; a fényes; a tűz;
a második lány
·
Dui - Tuj (兌), a derűs, a nyugodt; a tó; a harmadik lány.
Ma két trigam a Dui és Zhen egyesüléséről szeretnék nektek
mesélni és egy belőlük létrejövő hexagramról. A mai magyar valóságunkkal való
azonosság nem a véletlen műve.
17. hexagram Sui- Szuj KÖVETÉS (Alkalmazkodás) Müller Péter
- részlet és saját értelmező gondolatok.
Kövesd a csillagodat! - üzeni a jel. Vagy az aranyszarvasod – teszem hozzá én.
„Ha késztetést érzel arra, hogy saját fejed után menj: ne
tedd! Maradj nyugodtan, s alkalmazkodj az idő követelményeihez.” - Ma számtalan hevesség, indulat, hamisság, gonoszság,
igazságtalanság késztetne bennünket gyors és meggondolatlan reakciókra. Amelyekkel
ronthatnánk mindannyiunk helyzetén.
„Az igazi Uralkodó:
szolgál” - ez ennek a jelnek a paradoxona.”
- nézd meg hogy azok közül, akik kezébe hatalom összpontosul, ki az, aki
szolgál. Mindenki más hamis és veszélyt hoz, mert a működése öncélú.
„A Követés „magasztos
sikere” a kitartó szolgálatban van. Az örömteli szolgálatban. Ez az éntelenség
mágiája.” – ki az aki ragaszkodik az Én-jéhez és ki az, aki a Mi-ben
gondolkodik. Ez lesz az igazi nagyság és a hatásos szellemi cselekvés titka.
„Jézus Krisztus megmosta tanítványainak lábát. Mondta is,
hogy szolgálni jött - így lett Uralkodó. Lao-ce azt mondja: „Tudni erőnkről s
gyengének lenni, tudni nagyságunkról s kicsinek lenni annyi, mint birtokolni a
Völgy Hatalmát. A Szellemi Ember így uralkodik.” „Manapság, a mérhetetlen
gőg és egoizmus korában azt hisszük, hogy mindez képmutatás. Azt hisszük,
ilyesmit csak taktikából hazudnak a farizeusok, ostoba, aki elhiszi. Úgy
véljük, minél püffedtebb az ego, minél följebb kapaszkodik valaki az emberhegy
tetején, annál sikeresebb, hatásosabb, hatalmasabb. Így vélik a diktátorok.
Vegyük észre végre: ezek mind bukott, semmibe hullt, szégyenbe fulladt életek!
Az igazi nagyság alulról fölfelé hat, s mindig követ valakit vagy valamit.” –
Aki nem tud senkit sem követni, nincs mestere, nincs tanítója, nincs fölötte
senki sem rangban, tudásba, társadalmi státuszban, képességekben, bölcsességekben
- az BETEG.
„A zenész követi a karmestert, a karmester követi a
zeneszerzőt, a zeneszerző követi az ihletét, az ihlet követi az isteni
szépséget és harmóniát. Ha bármelyik ponton fordítva működik, az nem művészet
lesz, hanem szánalmas, öntetszelgő mutatvány. Jézus határozottan kijelentette,
hogy nem „magától” cselekszik: így tett csodákat.”
„A követés tehát azt jelenti: Kövesd eszményedet! Kövesd
magadban a többet! Kövesd az ihletedet, az álmaidat - de légy gyanakvó, amikor
azt gondolod, hogy te tudsz mindent a legjobban.”
„Karrierista az, aki átmászik mások fején egyre följebb s
följebb, s a végén saját semmiségével szembesül. Fent elpukkad. A karrierista
életének szánalmas végjátékát rendszerint nem látjuk, mert útját csak a sikeres
felívelésig követjük. A Szui jelében fokozottan figyelj az új idők szavára.
Megérzed, mi az, ami éppen a „levegőben” van, mi az üdvös szélirány, s ha nem
vagy önfejű, átérzed azt is, hogy másoknak mi a jó. Nem „parancsolva”, de
követve irányíthatod az eseményeket, s ez azt jelenti, hogy a legkisebb
stresszel érheted el a legnagyobb eredményeket. Az, hogy a hajós a széljárásnak
megfelelően folyamatosan állít a vitorláján, nem jelenti azt, hogy céljáról
levette a tekintetét.” - ám kijelölt kikötő nélkül a vitorla igazításnak sincs semmi
értelme. Nézd meg, hogy ki az a hajóskapitány, aki irányítja a hajót, és ki az,
aki pózol rajta. Ez sohasem fog megváltozni. A habitus örök.
Mindannyiunkban két
akarat van.
Az egyik az Ego,
a másik a
Fensőbbrendű Én akarata.
Az egyik azt mondja: „Egyszer élsz! Használd ki gyorsan!” A
másik azt mondja: „Szellemi lény vagy, örök úton jársz! Tedd azt, ami üdvös és
jó!”
Akit a vak önakarat hajt, az az életét éli.
Akit Igazi Valója, az a sorsát.
A két akarat kivétel nélkül mindenkiben állandó
összeütközésben van. Ez nyugtalanságunk, feszültségünk, zaklatottságunk,
boldogtalanságunk, sokféle lelki és testi betegségünk alapvető oka. - Ezen a
szemüvegen keresztül nézd meg a sorsod formálóit. Ki éli az életet és ki formálja
a nemzete sorsát.
„Az eredethez
visszatérni annyi, mint megnyugodni” - mondja Lao-ce. Az eredet: az isteni
középpont. Megnyugodni semmi másban nem lehet, csakis Isten akaratában. Úgy is
hívják: sors. Ha nem ezt éled, dúlt leszel. A zaklatottság biztos jele annak,
hogy az ember nem adta át magát ennek az akaratnak. A nyugtalan szem, kapkodó
kéz, zaklatott lélegzet s a sokfelé figyelő türelmetlen elme arról tanúskodik,
hogy itt viadal folyik, szüntelen benső küzdelem, s nem tudni még, ki lesz a
győztes. Ha valaki azt mondja, „hisz”, és mégis nyugtalan, az önmagát csapja
be. Kérdésedre a jósjel azt mondja: sorsod útján jársz, kövesd! S hogy ez
sikerült-e, visszajelzi a nyugalmad vagy a nyugtalanságod. Aki a sors útján
jár: nyugodt. Aki az „én-akarat” útján: zaklatott. E jelben jövünk rá, hogy
sorsunk nem egyenes vonalban, hanem „cikcakkban” működik. Ezért kell
alkalmazkodnunk a hirtelen fordulatokhoz. Ennek az alkalmazkodásnak pedig az a
titka, hogy semmihez sem ragaszkodunk görcsösen, mindent képesek vagyunk
azonnal újrakezdeni. Előítélet, rögeszme, túl okos terv vagy csontos megszokás
nem gátol abban, hogy villámsebesen „fordíts a vitorládon”, ha kell.
Harcművésznél ez a „követő” taktika. Ellenfelének nem ellenáll, hanem mozgását
átveszi, belesimul, vele együtt folytatja, s a végén kibillenti egyensúlyából.”
- ez a feladatunk tehát. Okosan hagyni
szakadékba futnia a másik lendületét.
Köszönöm, ha elgondolkodsz mindezeken.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése